258 γραμμές
21 KiB
Markdown
258 γραμμές
21 KiB
Markdown
|
+++
|
|||
|
title = 'Είσαγωγη στο Blender 3D'
|
|||
|
date = '2001-06-01T00:00:00Z'
|
|||
|
description = ''
|
|||
|
author = 'Καπελώνης Κωστής για το Magaz ( magaz.hellug.gr(http://magaz.hellug.gr) )'
|
|||
|
issue = ['Magaz 31']
|
|||
|
issue_weight = 5
|
|||
|
+++
|
|||
|
|
|||
|
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
|
|||
|
|
|||
|
*Το άρθρο αυτό αποτελεί μια είσαγωγη στο \"μαγικό\" κόσμο του 3D Modelling. Το πακέτο τρισδιάστατων γραφικών που επιλέχτηκε είναι το δημοφιλές Blender 3D.
|
|||
|
Απεύθυνεται σε άτομα χρήστες του Linux με μηδαμινή γνώση σε αυτον τον τομέα.*
|
|||
|
|
|||
|
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
|
|||
|
|
|||
|
**1. Εισαγωγή**
|
|||
|
-----------------------------------------------
|
|||
|
|
|||
|
**2. Τι είναι το Blender;**
|
|||
|
-----------------------------------------------------------
|
|||
|
|
|||
|
**3. Έτσι όπως μας τα λες φαίνεται πολύ \"σοβαρό\" πρόγραμμα. Γιατί εγώ ο ταπεινός Linux-as να ασχοληθώ μαζί του;**
|
|||
|
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
|
|||
|
|
|||
|
**4. Ακούγεται πολύ καλό για να είναι αληθινό\...Κάποιο λάκκο έχει η φάβα\...**
|
|||
|
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
|
|||
|
|
|||
|
**5. Εγκατάσταση**
|
|||
|
--------------------------------------------------
|
|||
|
|
|||
|
**6. Γνωριμία με το περιβάλλον**
|
|||
|
----------------------------------------------------------------
|
|||
|
|
|||
|
**7. Η Θεωρία**
|
|||
|
-----------------------------------------------
|
|||
|
|
|||
|
**8. Η Πράξη**
|
|||
|
----------------------------------------------
|
|||
|
|
|||
|
**9. Επίλογος**
|
|||
|
-----------------------------------------------
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
### [1. Εισαγωγή]{#s1}
|
|||
|
|
|||
|
Ωραία! Επιτέλους εγκαταστήσαμε το Linux στον υπολογιστή μας και αρχίζουμε να το χρησιμοποιούμε. Και τώρα;
|
|||
|
|
|||
|
Προφανώς θα ασχοληθούμε με προγραμματισμό σε κάποιες από τις άπειρες γλώσσες που λογικά διαθέτει η διανομή που εγκαταστήσαμε. Θα σερφάρουμε και λίγο στο
|
|||
|
INTERNET, θα στήσουμε κανέναν Server και γενικά θα κάνουμε όλα τα φυσιολογικά πράγματα που κάνουν όλοι οι Linux-άδες. Κάτι λείπει όμως\....
|
|||
|
|
|||
|
Πιστεύω ότι η εξίσωση Linux-ας = guru στον προγραμματισμό είναι λανθασμένη, και η σωστή είναι Linux-ας= \"ψαγμένο\" άτομο που χρησιμοποιεί στο έπακρο το PC του.
|
|||
|
|
|||
|
Παράλληλα έχω βαρεθεί όλους αυτούς που χρησιμοποιούν Χ-windows μόνο και μόνο για να σηκώνουν πολλαπλά τερματικά. Είναι δυνατόν να αγοράζουν ένα μηχάνημα τόσων
|
|||
|
χιλιάδων, για το πληκτρολόγιο και την οθόνη;(ποντίκι μόνο για αλλαγή focus :-)
|
|||
|
|
|||
|
Αποφάσισα λοιπόν να γράψω αυτό το άρθρο για ένα πρόγραμμα που:
|
|||
|
|
|||
|
- θα φτάσει τον υπολογιστή σας στα όρια του αφήνοντας σας έκπληκτους με τις δυνατότητές του.
|
|||
|
- Θα εκμεταλλευτεί την πανάκριβη κάρτα γραφικών σας.
|
|||
|
- θα αναδείξει την καλλιτεχνική φλέβα που όλοι κρύβετε μέσα σας.
|
|||
|
- Θα σας κάνει να δείτε με άλλο μάτι τα εφφέ των ταινιών.
|
|||
|
- θα αποδείξει ότι οι Linux-αδες δεν προγραμματίζουν μόνο.
|
|||
|
|
|||
|
Το πρόγραμμα αυτό είναι το [Blender 3D](www.blender.nl)
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
### [2. Τι είναι το Blender;]{#s2}
|
|||
|
|
|||
|
Το Blender είναι μια πλήρης σουίτα 3D CAD με δυνατότητες παραγωγής στατικών εικόνων ή 3D animation (video). Είναι επαγγελματικό εργαλείο και η εταιρία που το
|
|||
|
κατασκεύασε το χρησιμοποιούσε αρχικά η ίδία για τις ανάγκες τις πριν το δώσει στο ευρύ κοινό. Είναι \"ώριμο\" προγραμματιστικά και έχει προχωρημένα 3D
|
|||
|
χαρακτηριστικά (radiosity,particles) που αλλά παρόμοια προγράμματα (σε Linux) μόνο ονειρεύονται.
|
|||
|
|
|||
|
Είναι cross platform (SGI,Sun,FreeBSD x86,Linux x86,Linux Alpha,Linux PPC,BeOS x86,WINDOWS), μικρό στο download (λιγότερο από 2MB), πλήρως επεκτάσιμο
|
|||
|
(plugins-αρκεί να ξέρετε Python), και είναι Δωρεάν!!
|
|||
|
|
|||
|
Άλλα τέτοια προγράμματα που τρέχουν μόνο σε Windows(3D studio,Lightwave,Truespace) απαιτoύν μια μικρή περιουσία. Την τελευταία φορά που είδα την τιμή του 3D
|
|||
|
Studio MAX ήταν 2.000.000 δρχ (δυο εκατομμύρια δραχμές).
|
|||
|
|
|||
|
Και μην αρχίσω να μιλάω για το SoftImage Extreme της M\$\...
|
|||
|
|
|||
|
Το Blender μέχρι την έκδοση 1.8 προσφερόταν δωρεάν αλλά για να χρησιμοποιήσει κανείς όλες τις δυνατότητές του έπρεπε να αγοράσει ένα C-key που τις ξεκλείδωνε.
|
|||
|
Από την έκδοση 1.8 και μετά διατίθεται εντελώς δωρεάν με όλες τις δυνατότητες του ακόμα και για επαγγελματική (commercial) χρήση.
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
### [3. Έτσι όπως μας τα λες φαίνεται πολύ \"σοβαρό\" πρόγραμμα. Γιατί εγώ ο ταπεινός Linux-as να ασχοληθώ μαζί του;]{#s3}
|
|||
|
|
|||
|
Με το Blender μπορείτε να κάνετε τα εξής:
|
|||
|
|
|||
|
- Εικόνες για backgrounds,icons
|
|||
|
- Animated GIFs για την σελίδα σας
|
|||
|
- γραφικά για το τρομερό παιχνίδι που φτιάχνετε (χε,χε\...)
|
|||
|
- να μάθετε για το πως λειτουργούν τα 3D γραφικά.
|
|||
|
- να ετοιμάσετε τον Terminator 4 :-)
|
|||
|
|
|||
|
Βασικά για να μετατρέψετε το Linux σας σε ένα μικρό **Silicon Graphics Workstation** (Ωραία δεν ακούγεται;)
|
|||
|
|
|||
|
Εδώ μπορείτε να δείτε το περιβάλλον εργασίας του Blender
|
|||
|
|
|||
|
[\[tank.jpg 97k\]](/31/img/tank.jpg) [\[cup.jpg 89k\]](/31/img/cup.jpg) [\[robot 13k\]](/31/img/robot.jpg)
|
|||
|
|
|||
|
Εδώ εικόνες από μέσους χρήστες: [www.blendermania.com](http://www.blendermania.com)
|
|||
|
|
|||
|
και εδώ από επαγγελματίες
|
|||
|
|
|||
|
[\[bottes.jpg 43k\]](/31/img/bottes.jpg) [\[doogieducati.jpg 51k\]](/31/img/doogieducati.jpg) [\[couteau.jpg 43k\]](/31/img/couteau.jpg) [\[blues.jpg 72k\]](/31/img/blues.jpg)
|
|||
|
[\[zippo.jpg 25k\]](/31/img/zippo.jpg) [\[lagrangedwarf.jpg 170k\]](/31/img/lagrangedwarf.jpg)
|
|||
|
|
|||
|
(Ναι **ΌΛΑ** αυτά είναι από υπολογιστή και όχι πραγματικές φωτογραφίες)
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
### [4. Ακούγεται πολύ καλό για να είναι αληθινό\...Κάποιο λάκκο έχει η φάβα\...]{#s4}
|
|||
|
|
|||
|
Where \'s the catch? Που λένε και οι αμερικάνοι
|
|||
|
|
|||
|
Ορίστε τι σας \"έκρυψα\" μέχρι τώρα.
|
|||
|
|
|||
|
- Αν και το Blender δίνεται δωρεάν, ΔΕΝ είναι open-source. Κάποια μέρη του προσφέρονται open-source άλλα όχι ολόκληρο.
|
|||
|
- Επειδή είναι cross-platform δεν μπορούσε να υιοθετήσει κάποιο περιβάλλον (look-n-feel) ενός λειτουργικού συστήματος. Έτσι το Blender διαθέτει το δικό του
|
|||
|
γραφικό περιβάλλον (toolkit) το οποίο αν δεν σας \"ξενίσει\" θα σας φανεί δύσχρηστο στη αρχή.
|
|||
|
- Εκτός από tooltips μέσα στο πρόγραμμα δεν έχει online βοήθεια ή οργανωμένη τεκμηρίωση(documentation).Μην ανησυχείτε όμως! Τα διάφορα tutorials στο ΙΝΤΕΡΝΕΤ
|
|||
|
καθώς και το magaz ;-) είναι εδώ.
|
|||
|
- Κανείς δεν είπε ότι το 3D modelling είναι εύκολο. Ακριβώς όπως το πρώτο σας πρόγραμμα, δεν ήταν ένα λειτουργικό σύστημα μην περιμένετε οι πρώτες σας
|
|||
|
δημιουργίες να είναι ότι είδατε στα screenshots.\
|
|||
|
Σας απογοήτευσα τώρα,ε; :-(
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
### [5. Εγκατάσταση]{#s5}
|
|||
|
|
|||
|
To Blender μπορείτε να το πάρετε από την επισήμη σελιδά με http απο την http://www.blender.nl/download/ ή κατευθείαν με FTP από το ftp.blender.nl/pub Προφανώς
|
|||
|
επιλέγετε το Linux x86 αρχείο. Τελευταία έκδοση 2.12 (Εγώ έχω τώρα την 2.04)
|
|||
|
|
|||
|
Υπάρχουν δυο εκδόσεις H static (1.2MB) και η dynamic (1.8ΜΒ) Mε την dynamic εκμεταλλεύεστε πλήρως την 3D κάρτα γραφικών σας, με την static όχι.
|
|||
|
|
|||
|
Αν έχετε χρόνο κατεβάστε πρώτα την dynamic και αν αυτή δεν λειτουργήσει δοκιμάστε την static
|
|||
|
|
|||
|
Αν έχετε μια καινούρια διανομή Linux με υποστήριξη 3D (Xserver 4/opengl/mesa3d) κατεβάσετε την dynamic
|
|||
|
|
|||
|
Αν δεν ξέρετε τι πρέπει να διαλέξετε,κατεβάστε την static
|
|||
|
|
|||
|
Καλό θα ήταν επίσης να κατεβάσετε και οτιδήποτε βρείτε στην ενότητα HELP της download σελίδας
|
|||
|
|
|||
|
Το πακέτο δεν χρειάζεται εγκατάσταση παρά μόνο αποσυμπιεση. Μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε από την περιοχή σας (home directory) αλλά προτείνεται να το βάλετε σε
|
|||
|
κάποιον κατάλογο προσβάσιμο από όλους τους χρήστες (το /usr/local/blender είναι λογική επιλογή)
|
|||
|
|
|||
|
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
|
|||
|
|
|||
|
Γίνετε υπερχρηστης με την εντολή su
|
|||
|
|
|||
|
cp blenderX.XXX.tar.gz /usr/local
|
|||
|
cd /usr/local/
|
|||
|
gunzip blender.X.XXX.tar.gz
|
|||
|
tar xvf blender.X.XXX.tar
|
|||
|
rm blender.X.XXX.tar
|
|||
|
|
|||
|
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
|
|||
|
|
|||
|
Τέλος \"χτυπήστε\" ένα make μέσα στον κατάλογο plugins και προαιρετικά φτιάξτε ένα σύνδεσμο (symbolic link) στο /usr/locαl/bin για να μην χρειάζεται να
|
|||
|
πληκτρολογείτε όλη την διαδρομή κάθε φόρα.
|
|||
|
|
|||
|
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
|
|||
|
|
|||
|
ln -s /usr/local/blenderX.XX/blender /usr/local/bin/blender
|
|||
|
|
|||
|
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
|
|||
|
|
|||
|
Αν θέλετε και εικονίδιο στείλτε μου ένα [mail](mailto:kapelon@csd.uoc.gr)
|
|||
|
|
|||
|
Τα αρχεία του blender έχουν επέκταση .blend και μπορείτε να τα αποθηκεύσετε όπου θέλετε. (Δεν πρόκειται να φτιαχτεί κατάλογος .blender στην περιοχή σας)
|
|||
|
|
|||
|
Ξεκινήστε το πρόγραμμα και θαυμάστε! Πατήστε και space να δείτε τι γίνεται. (Παναγία μου κουμπιά και μενού\...)
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
### [6. Γνωριμία με το περιβάλλον]{#s6}
|
|||
|
|
|||
|
Μην τα \"χάσετε\" από το μέγεθος της πληροφορίας που έχει η οθόνη.Δεν πρόκειται να τα χρησιμοποιήσετε όλα αυτά στις πρώτες σας προσπάθειες.
|
|||
|
|
|||
|
Για αρχή μεγαλώστε το παράθυρο του Blender ώστε να πιάσει όλη την οθόνη.Αν χρησιμοποιείτε window manager που το υποστηρίζει (π.χ. Enlightenment, Windowmaker)
|
|||
|
αφαιρέστε την γραμμή τίτλου (titlebar) και τα περιγράμματα (borders) από το παράθυρο και ξανά μεγιστοποιήστε.
|
|||
|
|
|||
|
Αυτό που βλέπετε είναι η προκαθορισμένη (default :-) διάταξη των παραθύρων του Blender.Αυτή αποτελείται από 3 παράθυρα (frames/panels).Ένα μικρό στην πάνω μεριά
|
|||
|
ρυθμισμένο να δείχνει τα μενού, ένα μεγάλο στην μέση (3D view) ρυθμισμένο να δείχνει τον τρισδιάστατο κόσμο και ένα μεσαίου μεγέθους, στην κάτω μεριά σε ρόλο
|
|||
|
toolbar.Ο αριθμός των παραθύρων που βρίσκονται κάθε στιγμή στην οθόνη, η διάταξη τους πάνω σε αυτή,το μέγεθος τους καθώς και το περιεχόμενο τους είναι πλήρως
|
|||
|
παραμετροποιήσιμα. Αυτή η διάταξη είναι καλή για αρχή.
|
|||
|
|
|||
|
Πατήστε το 5 στο αριθμητικό πληκτρολόγιο (για perspective view) και κρατώντας πατημένο το μεσαίο πλήκτρο του ποντικιού(ή το ροδάκι) μετακινήστε το ποντίκι μέσα
|
|||
|
στο 3D view.Έτσι μετακινείστε (orbit) μέσα στο 3D view.\
|
|||
|
Υπάρχουν και 3 προκαθορισμένες (predefined) όψεις, τα πλήκτρα 7,1,3 του αριθμητικού πληκτρολογίου.
|
|||
|
|
|||
|
Το πλέγμα είναι ο ορίζοντας της σκηνής Η πυραμίδα είναι η κάμερα τής σκηνής(Για να δείτε οποιαδήποτε σκηνή τι βλέπει η κάμερα πατήστε το 0 (μηδέν) στο
|
|||
|
αριθμητικό πληκτρολόγιο) Ο στόχος είναι το σημείο που θα εμφανιστούν τα καινούρια αντικείμενα (Μετακινήστε τον κάνοντας αριστερό κλικ κάπου αλλού). Το μικρό
|
|||
|
τετράγωνο είναι ένα plane και είναι εάν απλό αντικείμενο.
|
|||
|
|
|||
|
Ξοδέψτε λίγο χρόνο και μετακινήστε το 3D παράθυρο προς όλες τις μεριές. Παρατηρήστε ότι παίζει μεγάλη σημασία ως προς την περιστροφή η θέση του ποντικιού (ΟΧΙ
|
|||
|
του στόχου) όταν ξεκινάτε το drag με το μεσαίο πλήκτρο. Αν χάσετε τον προσανατολισμό (μην γελάτε, συμβαίνει) πατήστε το 7 για να βρεθείτε στην πάνω όψη
|
|||
|
|
|||
|
Όταν βαρεθείτε, συνεχίστε στο θεωρητικό υπόβαθρο.
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
### [7. Η Θεωρία]{#s7}
|
|||
|
|
|||
|
Στον προγραμματισμό τα βήματα που ακολουθούμε είναι τις περισσότερες φορές τα εξής:
|
|||
|
|
|||
|
- Πληκτρολόγηση του πηγαίου κώδικα σε ένα αρχείο κειμένου
|
|||
|
- Compilation του παραπάνω αρχείου
|
|||
|
- Εκτέλεση του έτοιμου προγράμματος
|
|||
|
|
|||
|
Στο 3D modelling μια πολύ περιληπτική αντίστοιχη λίστα είναι η:
|
|||
|
|
|||
|
- Κατασκευή των 3D αντικειμένων που θα αποτελέσουν την σκηνή(scene) που θέλουμε να φτιάξουμε
|
|||
|
- Επεξεργασία υφών/υλικών/επιφανειών/χρωμάτων που θέλουμε να έχουν τα αντικείμενά μας (textures/materials)
|
|||
|
- Φωτισμός της σκηνής από διάφορες πηγές (lighting)
|
|||
|
- Απόδοση του τελικού αποτελέσματος (Rendering)
|
|||
|
|
|||
|
Το rendering είναι αντίστοιχο με το compile με την έννοια ότι παίρνει πολλή ώρα (ανάλογα και με την πολυπλοκότητα της σκηνής) Σε αυτό το στάδιο ο υπολογιστής
|
|||
|
επεξεργάζεται όλες τις πληροφορίες που του έχουμε δώσει, την γεωμετρία των σχημάτων,τον φωτισμό, την κίνηση (σε περίπτωση animation) και βγάζει το τελικό
|
|||
|
αποτελέσμα.Τα εφφέ των ταινιών είναι τόσο απαιτητικά που το rendering γίνεται σε δίκτυα υπολογιστών ειδικά φτιαγμένων για επεξεργασία γραφικών (Silicon
|
|||
|
graphics)
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
### [8. Η Πράξη]{#s8}
|
|||
|
|
|||
|
Η πρώτη μας σκηνή είναι αντίστοιχη του hello world στον προγραμματισμό(ως προς την απλότητα) Αποτελείται από ένα έτοιμο γεωμετρικό σχήμα (σφαίρα) και μόνο.
|
|||
|
|
|||
|
Επιλέξτε File/New από το μενού Πατήστε το πλήκτρο Χ (στο πληκτρολόγιο)και από το μικρό μενού διαλέξτε ERASE SELECTED
|
|||
|
|
|||
|
Πατήστε space και μετά ADD/MESH/UVSPHERE Πατήστε ΟΚ και στις δυο ερωτήσεις
|
|||
|
|
|||
|
Πατήστε ΤΑΒ για να βγείτε από το EDITMODE (Περισσότερα για το EDITMODE προσεχώς) Όπως είδατε η [σφαίρα](/31/img/sphere.jpg) εμφανίστηκε εκεί που ήταν o στόχος.
|
|||
|
|
|||
|
Πατήστε 0 στο αριθμητικό πληκτρολόγιο και μετά F12 για Rendering Τι βλέπετε;\
|
|||
|
Τίποτα είναι η σωστή απάντηση γιατί δεν υπάρχουν φώτα στην σκηνή μας (Πατήστε Esc για να φύγει το μικρό παράθυρο)
|
|||
|
|
|||
|
Επιστρέψτε στην πάνω όψη (numpad 7) και με αριστερό κλικ κάπου ανάμεσα στην κάμερα και την σφαίρα μετακινήστε τον στόχο
|
|||
|
|
|||
|
Πατήστε space ADD/LAMP ξανά F12
|
|||
|
|
|||
|
H σφαίρα μας όμως δεν είναι λεία Επιλέξτε τη ,με δεξί κλικ του ποντικιού πάνω της. Θα πρέπει να γίνει ροζ. Πατήστε F9 για τα EDIT BUTTONS Και αλλά κουμπιά\....\
|
|||
|
Πατήστε το Set smooth (βλέπε [εικόνα](/31/img/smooth.jpg)) που βρίσκεται περίπου κάτω και αριστερά και πάλι F12 Τώρα είναι καλύτερα. (Πατήστε Esc για να φύγει το
|
|||
|
μικρό παράθυρο)
|
|||
|
|
|||
|
Ας αλλάξουμε τώρα το χρώμα της F5 για material buttons. Αριστερό κλικ (κρατήστε πατημένο) στην παύλα (βλέπε [εικόνα](/31/img/material.jpg)) για δημιουργία νέου
|
|||
|
υλικού.\
|
|||
|
ADD NEW από το μικρό μενού. Ακόμα περισσότερα κουμπιά\...\...\...\...
|
|||
|
|
|||
|
Βρείτε τα RGB sliders (βλέπε [εικόνα](/31/img/rgb.jpg)) και αλλάξτε το χρώμα της (preview τέρμα αριστερά).\
|
|||
|
F12 για δείτε το αποτέλεσμα
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
### [9. Επίλογος]{#s9}
|
|||
|
|
|||
|
Αν κάτι δεν σας πάει καλά μην εκνευρίζεστε.Κάθε αρχή και δύσκολη
|
|||
|
|
|||
|
Ελπίζω με αυτό το άρθρο να σας έδωσα το αρχικό ερέθισμα για να ασχοληθείτε με το Blender.Λογικά θα βγάλω και δεύτερό μέρος μόλις μπορέσω.
|
|||
|
|
|||
|
Μέχρι τότε δείτε αυτό το [tutorial](http://www.blendermania.com/tutbook/interface.php3)
|
|||
|
|