330 γραμμές
33 KiB
Markdown
330 γραμμές
33 KiB
Markdown
|
+++
|
|||
|
title = 'Οδηγός καλής συμπεριφοράς προς Linuxάδες'
|
|||
|
date = '2000-04-01T00:00:00Z'
|
|||
|
description = ''
|
|||
|
author = 'Ευριπίδης Παπακώστας `evris@hellug.gr`'
|
|||
|
issue = ['Magaz 27']
|
|||
|
issue_weight = 3
|
|||
|
+++
|
|||
|
|
|||
|
**1. Ένα Παραμύθι με Νόημα**
|
|||
|
-----------------------------------------------------
|
|||
|
|
|||
|
**2. Η Πραγματικότητα**
|
|||
|
------------------------------------------------
|
|||
|
|
|||
|
- [2.1 Linux Κοινότητα](#ss2.1)
|
|||
|
- [2.2 Υπάρχει τελικά πρόβλημα;](#ss2.2)
|
|||
|
|
|||
|
**3. Τυφλοσούρτι**
|
|||
|
-------------------------------------------
|
|||
|
|
|||
|
**4. Προτεινόμενο Διάβασμα**
|
|||
|
-----------------------------------------------------
|
|||
|
|
|||
|
- [4.1 LGU Netiquette](#ss4.1)
|
|||
|
- [4.2 MAGAZ](#ss4.2)
|
|||
|
- [4.3 HOWTOs](#ss4.3)
|
|||
|
- [4.4 HELLUG](#ss4.4)
|
|||
|
- [4.5 ΕΕΕΑ](#ss4.5)
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
### [1. Ένα Παραμύθι με Νόημα]{#s1}
|
|||
|
|
|||
|
*\"Μια φορά κι έναν καιρό, σε ένα απόμακρο χωριό, ζούσαν δέκα ψαράδες. Την εποχή εκείνη, κανείς άλλος δεν ήξερε να ψαρεύει και ούτε ενδιαφερόταν για το ψάρεμα.
|
|||
|
Αν μάλιστα οι ψαράδες έκαναν το αστείο να διδάξουν ψάρεμα στους ανθρώπους της πόλης, ή να τους δώσουν δωρεάν ψάρια εκείνοι τους κορόιδευαν και τους χλεύαζαν.*
|
|||
|
|
|||
|
*Οι κάτοικοι της πόλης, βλέπετε, τρώγανε μόνο έτοιμες προτηγανισμένες τηγανητές πατάτες που τους προμήθευε ο αφέντης μεγαλέμπορας.*
|
|||
|
|
|||
|
*Οι ψαράδες όμως επέμειναν. Σιγά σιγά, καλλιέργησαν και τη γη, κάναν μια μικρή φάρμα εκτροφής ζώων, άρμεγαν το γάλα και επειδή ήταν όλοι φίλοι μεταξύ τους και
|
|||
|
ήταν λίγοι σε πληθυσμό, ο καθένας έκανε ότι του άρεσε και το πρόσφερε δωρεάν και χαμογελαστά στους υπόλοιπους. Όποιος δεν μπορούσε να φέρει σε πέρας κάποια
|
|||
|
δουλειά, μπορούσε να ρωτήσει τους παλιότερους κατοίκους του χωριού και εκείνοι με χαρά τον βοηθούσαν.* *Σιγά σιγά, οι ταλαιπωρημένοι και στα πρόθυρα της ασιτίας
|
|||
|
κάτοικοι της πόλης ενδιαφέρθηκαν να μάθουν και αυτοί τον τρόπο ζωής του μικρού αυτού χωριού και άρχισαν να μαζεύονται στα περίχωρα του χωριού.* *Ο πληθυσμός του
|
|||
|
χωριού αυξήθηκε. Οι νέοι κάτοικοι απαιτούσαν σαν κακομαθημένα παιδιά τα δωρεάν ψάρια τους (λες και κάποιος τους τα χρώσταγε) και κακοαναθρεμένοι όπως ήταν,
|
|||
|
άρχισαν να ζητάνε τσιπούρες, φιλέτο, λαχανάκια Βρυξελλών, πράγματα που οι παλιοί χωρικοί δε μπορούσαν (χωρίς τη συνεργασία των νέων) να φτιάξουν.*
|
|||
|
|
|||
|
*Αλλά αυτό που πραγματικά έφερνε σε απόγνωση τους γέροντες του χωριού, ήταν η συμπεριφορά των νέων στο σχολείο. Δεν έκαναν τις εργασίες τους, δε διάβαζαν τα
|
|||
|
βιβλία τους, δεν παίδευαν το μυαλό τους και δεν παρατηρούσαν τους γεροντότερους ώστε να προοδεύσουν. Αντί αυτού, συνεχώς έβριζαν τη δασκάλα τους όταν τους
|
|||
|
εξηγούσε πως αν είχαν διαβάσει το βιβλίο δε θα χρειαζόταν να διακόπτουν συνέχεια το μάθημα και να ρωτούν τα ίδια και τα ίδια.*
|
|||
|
|
|||
|
*Η κατάσταση αυτή συνεχίστηκε για πολύ καιρό, μέχρι που πέθαναν οι γεροντότεροι, χάθηκε η γνώση που είχαν και τελείωσαν από τις αποθήκες οι έτοιμες τροφές που
|
|||
|
με τόσο κόπο συσσώρευαν.*
|
|||
|
|
|||
|
*Πεινασμένοι και απογοητευμένοι οι κάτοικοι της πόλης, ξαναγύρισαν στον παλιό αφέντη τους. Με σκυμμένο το κεφάλι, παραδέχτηκαν πως ήταν λάθος τους να φύγουν από
|
|||
|
κοντά του και του ζήτησαν να τους πάρει στη δούλεψή του.*
|
|||
|
|
|||
|
*Αυτός άλλο που δεν ήθελε. Τώρα πια όλοι δουλεύουν γι\' αυτόν, για μια μερίδα προτηγανισμένες σάπιες πατάτες και κανένας δεν έχει μείνει για να επαναστατήσει
|
|||
|
εναντίον του.\"*
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
### [2. Η Πραγματικότητα]{#s2}
|
|||
|
|
|||
|
Ο παραπάνω μύθος, μέχρι ένα σημείο του ανταποκρίνεται πλήρως στο μοντέλο ανάπτυξης και λειτουργίας του Linux. Είναι γνωστό πως δεν ανήκει σε κανέναν, πως
|
|||
|
προσφέρεται δωρεάν, πως ο καθένας εθελοντικά προσφέρει εκεί που θέλει και μπορεί και πως υπάρχουν ισχυροί δεσμοί ανάμεσα στα μέλη της κοινότητας αυτής.\
|
|||
|
Είναι γνωστό, επίσης, πως για να μην τρως μόνο ότι σε ταΐζουν οι άλλοι, θα πρέπει μόνος σου να διαφοροποιήσεις το μενού σου πράγμα που απαιτεί προσωπική
|
|||
|
ενασχόληση.
|
|||
|
|
|||
|
### [2.1 Linux Κοινότητα]{#ss2.1}
|
|||
|
|
|||
|
Η κοινότητα του Linux, λοιπόν, έχει τα σχολεία της. Διατηρεί κάποιους μηχανισμούς για την ισχυροποίηση των δεσμών των μελών της, για την επίλυση των προβλημάτων
|
|||
|
τους και για την, τόσο ζωτικής σημασίας, επικοινωνία μεταξύ τους. Αυτοί οι μηχανισμοί δεν είναι τίποτε άλλο από τις γνωστές μας λίστες ανταλλαγής ηλεκτρονικών
|
|||
|
μυνημάτων (newsgroups).
|
|||
|
|
|||
|
Στον ελληνικό χώρο, ο αφιλοκερδής σύλλογος Ελλήνων Χρηστών και Φίλων Λίνουξ Ελλάδος -HELLUG συμβάλλει σε αυτή την προσπάθεια. Με τον προσωπικό χρόνο, χρήμα και
|
|||
|
όρεξη μελών του και μη, συντηρείται το www.hellug.gr (web server του συλλόγου), magaz.hellug.gr (ηλεκτρονικό περιοδικό για Linux), HOWTOs (μεταφρασμένα ή
|
|||
|
πρωτότυπα εγχειρίδια τεκμηρίωσης), projects (στέγαση και ενημέρωση για ελληνικές προγραμματιστικές προσπάθειες), happenings, εκθέσεις, κλπ.
|
|||
|
|
|||
|
Σημαντικότερη, ίσως, όλων των παραπάνω δραστηριοτήτων είναι η συντήρηση των αντίστοιχων λιστών:
|
|||
|
|
|||
|

|
|||
|
|
|||
|
linux-greek-users\@hellug.gr (για θέματα που άπτονται του Linux γενικώς π.χ. προβλήματα, συζητήσεις, επικαιρότητα κλπ.),\
|
|||
|
linux-howto\@hellug.gr (για μεταφραστικές προσπάθειες, εξελληνισμούς),\
|
|||
|
hellug\@hellug.gr (για διοικητικά θέματα, συμμετοχή μόνο από μέλη του HELLUG)\
|
|||
|
|
|||
|
### [2.2 Υπάρχει τελικά πρόβλημα;]{#ss2.2}
|
|||
|
|
|||
|
Τώρα πια, όμως, που μέρος των στόχων του συλλόγου δείχνει να εκπληρώνεται (αύξηση των Ελλήνων χρηστών Linux καθώς και των εταιρειών που ασχολούνται ή το
|
|||
|
χρησιμοποιούν), αρχίζει να διαφαίνεται ένας μακροπρόθεσμος κίνδυνος. Αυτός της κατάρρευσης της κοινότητας κάτω από το ίδιο της το βάρος. Και εξηγούμαι\...
|
|||
|
|
|||
|
#### Παλιοί και νέοι Χρήστες
|
|||
|
|
|||
|
Όπως και στο μύθο με τους χωρικούς, οι νέοι χρήστες που δίνουν στο Linux μια ευκαιρία, κατά πλειοψηφία δε διαθέτουν την αντίστοιχη παιδεία και μεράκι όπως οι
|
|||
|
παλιοί.\
|
|||
|
Για να μην παρεξηγηθούμε, δεν γίνεται εδώ θέμα τεχνικών γνώσεων, παλαιότητας, μαγκιάς ή σεβασμού προς τους γκουρού. Απλά, όσο περισσότεροι άνθρωποι
|
|||
|
στριμώχνονται στον ίδιο χώρο τόσο πιο προσεκτικοί και ευγενικοί πρέπει να είναι στις επαφές τους με τους γύρω τους.\
|
|||
|
Η αρχική μαγιά χρηστών Linux, καθότι λιγοστοί στον αριθμό, δεν αντιμετώπισε ποτέ αυτό το πρόβλημα. Άλλωστε, μην ξεχνάμε πως οι πρώτοι εκείνοι χρήστες ήταν κατά
|
|||
|
βάση επαγγελματίες, χομπίστες - σπασίκλες των computers. Το κύριό τους μέλημα δεν ήταν να κάνουν τη δουλειά τους με το Linux, αλλά αντίθετα η δουλειά τους (έστω
|
|||
|
και σε επίπεδο δονκιχοτισμού ή χόμπι) ήταν να κάνουν το Linux.
|
|||
|
|
|||
|
#### Οι ορμές του νέου
|
|||
|
|
|||
|
Οι σημερινοί χρήστες, συνήθως, είναι πιο προσγειωμένοι και απαιτητικοί. Θεωρούν πως το Linux οφείλει να τους ανταμείψει για το τόλμημα που έκαναν να το
|
|||
|
δοκιμάσουν και να τους καλύψει κάθε τους ανάγκη, καλύτερα και πιο γρήγορα από κάθε εναλλακτική λύση με την οποία το συγκρίνουν.
|
|||
|
|
|||
|
Μερικές φορές, παρεξηγούν επίσης, το ρόλο των ανθρώπων που έκαναν τα πράγματα να είναι όπως σήμερα, χωρίς να το χρωστούν σε κανέναν και απαιτούν την επιτυχή
|
|||
|
βοήθειά τους εδώ και τώρα. Σε περιπτώσεις άγνοιας, αδιαφορίας, λανθασμένης απάντησης (κανείς δεν είναι τέλειος μην ξεχνάμε) δείχνουν αρνητική στάση και αρχίζουν
|
|||
|
να ακούγονται παράπονα όπως \"κρατάτε την γνώση για τον εαυτό σας\", \"δεν μας διδάσκετε όπως σας δίδαξαν\", \"είσαστε ένα κλειστό κύκλωμα και δεν μας δέχεστε
|
|||
|
και εμάς\" \...
|
|||
|
|
|||
|
Πολλές φορές, μάλιστα, επειδή το Linux έχει ξεφύγει πια από εργαλείο του σπασίκλα, οι νέοι χρήστες αυτοί δε διαθέτουν βασικές γνώσεις Η/Υ αλλά και ούτε την
|
|||
|
στοιχειώδη παιδεία συμπεριφοράς στα ηλεκτρονικά μέσα (email, λίστες).
|
|||
|
|
|||
|
Έτσι, ακόμα και αν η απορία τους έχει απαντηθεί και η πληροφορία είναι ήδη προσιτή, δεν μπαίνουν καν στον κόπο να την αναζητήσουν και επιμένουν να ρωτούν τα
|
|||
|
ίδια και τα ίδια, δημιουργώντας τριβές και εκνευρισμούς.
|
|||
|
|
|||
|
#### Ο καημός του παλιού
|
|||
|
|
|||
|
Για να απαντήσει κάποιος \"γκουρού\" σε μια οποιαδήποτε ερώτηση, θα πρέπει να βρει τον χρόνο να την διαβάσει, να την επεξεργαστεί (ώστε να μην συμβουλέψει
|
|||
|
λάθος), να το δοκιμάσει ο ίδιος, πιθανώς να ψάξει για σχετικά links και documentation ή και να αναζητήσει παλαιότερες απαντήσεις στην ίδια ερώτηση. Αν η
|
|||
|
ανταμοιβή του είναι μόνο γκρίνια, ίσως να αποτραβηχτεί από την εθελοντική αυτή συνεισφορά του. Αν επίσης οι ερωτήσεις πληθαίνουν σε σημείο που δεν μπορεί κανείς
|
|||
|
να τις παρακολουθήσει, χάνουν την πραγματική τους αξία, εξισώνονται όλες μεταξύ τους (δύσκολες, ενδιαφέρουσες, τετριμμένες, ήδη απαντημένες, λανθασμένες,
|
|||
|
άσχετες με Linux) και γίνονται απλά ένας θόρυβος.
|
|||
|
|
|||
|
Στην περίπτωση δε που η απάντηση έχει δοθεί τρια μηνύματα πριν, είναι λογικό να απογοητεύεται οποιοσδήποτε από τον τρόπο που υποβιβάζουν τον χρόνο και την
|
|||
|
προσφορά του οι ερωτούντες πριν διαβάσουν έστω και στο ελάχιστο το \"μάθημα της ημέρας\".
|
|||
|
|
|||
|
#### Μια μέση λύση
|
|||
|
|
|||
|
Φυσικά η σωστή συμπεριφορά απαιτεί βήματα και κατανόηση και από τις δύο πλευρές.\
|
|||
|
Ο νέος φίλος δεν καλείται να τα ξέρει όλα, αλλά ούτε και να απαιτεί σαν κακομαθημένο παλιόπαιδο ιδιαίτερα μαθήματα, όποτε χρειαστεί, από όποιον επιλέξει, επί
|
|||
|
παντός επιστητού.
|
|||
|
|
|||
|
Ο παλιός από την άλλη, υπό κανονικές συνθήκες δεν θα έπρεπε να σνομπάρει κάθε ερώτηση που του φαίνεται απλή και προφανής. Θα πρέπει να είναι επεξηγηματικός στις
|
|||
|
απαντήσεις του. Σε περίπτωση που νοιώθει την ακατάσχετη τάση να χλευάσει, να ειρωνευτεί και γενικώς να μην συνεισφέρει θετικά σε κάποιο πρόβλημα, όποιος και αν
|
|||
|
είναι ο λόγος αυτής του της διάθεσης, υπάρχει μια και μόνη συμβουλή: **Μην απαντήσει!**.
|
|||
|
|
|||
|
Η λίστα είναι εργαλείο και δεν πρέπει να εκφυλίζεται σε προσωπικές μικροτριβές που δεν προάγουν το Linux.
|
|||
|
|
|||
|
Όπως και στο μύθο, το μυστικό της επιτυχίας του χωριού, ήταν πρώτα πρώτα η προσωπική ενασχόληση με κάτι που άρεσε στους χωρικούς. Η εξήγηση της αποτυχίας είναι,
|
|||
|
επίσης, απλή. Μηδενική προσωπική συνεισφορά και απαίτηση από τους άλλους να δουλέψουν για σένα. Στο Linux, ισχύει το ρητό \"Αν σε τρώει η πλάτη σου, προσπάθησε
|
|||
|
να την ξύσεις μόνος σου. Αν τα καταφέρεις, πες και στους άλλους πώς το έκανες. Αν όχι, βρες φίλους σου να ξύνει ο ένας την πλάτη του άλλου.\"
|
|||
|
|
|||
|
Προς θεού, απέχουμε πολύ από την κατάληξη του μύθου και δεν νομίζω πως εύκολα θα καταλήξουμε εκεί, αλλά μπορούμε όλοι μαζί να κάνουμε την Linux-ική ζωή μας πιο
|
|||
|
εύκολη και ευχάριστη, αν έχουμε στο μυαλό μας την παραπάνω ιστοριούλα, κάθε φορά που αποφασίζουμε να απευθυνθούμε στις Linux λίστες.
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
### [3. Τυφλοσούρτι]{#s3}
|
|||
|
|
|||
|
Παρακάτω επιχειρούμε να δώσουμε έναν τυφλοσούρτη καλής συμπεριφοράς για τέτοιες περιπτώσεις. Οι ενέργειες καταγράφονται ΑΚΡΙΒΩΣ με την σειρά που θα έπρεπε να
|
|||
|
γίνουν, ώστε να μεγιστοποιήσουμε τον παράγοντα σήμα/θόρυβο μιας ηλεκτρονικής λίστας.
|
|||
|
|
|||
|
- Βήμα 1: Επιχειρώ να λύσω μόνος μου το πρόβλημά μου (διαβάζοντας τα manuals, πειραματιζόμενος, ψάχνοντας στο internet στα σχετικά sites).
|
|||
|
|
|||
|
- Βήμα 2: Συμβουλεύομαι φίλους και γνωστούς από τον κύκλο μου. Αν φοβάμαι πως γίνομαι ενοχλητικός σε αυτούς, να είμαι σίγουρος πως το ίδιο νοιώθουν και οι
|
|||
|
άγνωστοι στις λίστες.
|
|||
|
|
|||
|
- Βήμα 3: Διαβάζω με προσοχή παρεμφερείς ερωταπαντήσεις στις λίστες, κοιτώντας μήπως η απάντηση έχει ήδη δοθεί και είναι μπροστά στα μάτια μου.
|
|||
|
|
|||
|
- Βήμα 4: Δημοσιοποιώ το πρόβλημά μου στην σωστή λίστα, με ευγενικό τρόπο, παρέχοντας όσες πληροφορίες νομίζω πως θα βοηθήσουν τους άλλους να κατανοήσουν
|
|||
|
ακριβώς το πρόβλημα μου και συνεχίζω να τους δίνω τις επιπλέον πληροφορίες που (ίσως) να ζητήσουν.
|
|||
|
|
|||
|
- - Βήμα 5α: Αν το πρόβλημα λυθεί δεν είναι άσχημη ιδέα να ευχαριστήσω τα παιδιά που έδωσαν χρόνο και δαπάνησαν σκέψη για να με βοηθήσουν. Στέλνω την
|
|||
|
ολοκληρωμένη ερώτηση και απάντηση στην λίστα γιατί πιθανώς ενδιαφέρει και άλλους.
|
|||
|
- Βήμα 5b: Αν η ερώτηση δεν απαντηθεί για κάποιο καιρό, ή οι απαντήσεις δεν λύσουν το πρόβλημα, δεν επιμένω, δεν βρίζω, δεν προσβάλω. Όποιος και όπως
|
|||
|
μπόρεσε να ασχοληθεί το έκανε ήδη. Δεν υπάρχει τρόπος να καταναγκάσουμε και άλλους να εμπλακούν. Τι να γίνει; Ήμασταν άτυχοι. Δεν είναι λύση επίσης, η
|
|||
|
αποστολή του ίδιου mail - ερώτηση σε πολλαπλούς παραλήπτες προσωπικά. Να είσαστε σίγουροι πως όλοι διαβάζουν τις ίδιες λίστες και πως μόνο ενόχληση
|
|||
|
μπορεί να δημιουργήσει κάτι τέτοιο.
|
|||
|
|
|||
|
- Βήμα Μόνιμο (και σημαντικότερο): ΠΑΝΤΑ, ΜΑ ΠΑΝΤΑ, έχω στο μυαλό μου πως η λίστα δεν είναι μόνο για να παίρνω απαντήσεις αλλά κατά βάση για να δίνω.
|
|||
|
Παρακολουθώ λοιπόν και τα υπόλοιπα threads, προσπαθώντας με την σειρά μου να ανακουφίσω και εγώ άλλους ομοιοπαθείς.
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
|
### [4. Προτεινόμενο Διάβασμα]{#s4}
|
|||
|
|
|||
|
Το θέμα αυτό έχει συζητηθεί πολλές φορές και από τα ίδια τα παιδιά που συμμετέχουν στις λίστες αυτές και έχουν ήδη ξεκινήσει κάποιες προσπάθειες ενημέρωσης των
|
|||
|
\"νεοφώτιστων\" φίλων. Το κάθε ένα από αυτά τα ενημερωτικά κείμενα, αναφέρεται στο θέμα με τον δικό του τρόπο, κάνοντας όμως λίγο πολύ παρεμφερείς συστάσεις.
|
|||
|
|
|||
|
Σας παραπέμπουμε λοιπόν στην σχετική \*βιβλιογραφία\* :
|
|||
|
|
|||
|
### [4.1 LGU Netiquette]{#ss4.1}
|
|||
|
|
|||
|
Το LGU Netiquette μπορείτε να διαβάσετε ηλεκτρονικά στο <http://lists.hellug.gr/lgu-netiquette.txt>. Αποστέλλεται πάντως αυτόματα και σε μηνιαία βάση στην
|
|||
|
linux-greek-users, ώστε να το λαμβάνουν όλοι οι νέοι συμμετέχοντες σε αυτήν. Μεταξύ άλλων στο κείμενο αναφέρονται και τα εξής:
|
|||
|
|
|||
|
> ``
|
|||
|
>
|
|||
|
> * Βάλτε ένα σχετικό subject στο e-mail σας. Subjects του στυλ "βοήθεια,
|
|||
|
> αρχάριος" ή "πρόβλημα με το linux" δε βοηθάνε ούτε τους αναγνώστες,
|
|||
|
> ούτε όσους ψάχνουν για παρόμοιο πρόβλημα στα archives αλλά ούτε κι εμάς
|
|||
|
> που γράφουμε το faq.
|
|||
|
>
|
|||
|
> * Αλλάζετε το subject όταν αλλάζετε το θέμα.
|
|||
|
>
|
|||
|
> * Μπορείτε όταν σας απαντήσουν και λυθεί το πρόβλημά σας, να γράψετε
|
|||
|
> ένα e-mail με την προσθήκη του "FIXED:" ή κάτι παρόμοιο στο θέμα, και
|
|||
|
> να περιγράψετε με λίγα λόγια πως τελικά λύσατε το πρόβλημά σας. Με
|
|||
|
> αυτό τον τρόπο δημιουργείται μια περίληψη του όλου thread και βοηθάτε
|
|||
|
> κάποιον με παρόμοιο πρόβλημα να βρει τη λύση πολύ γρηγορότερα.
|
|||
|
>
|
|||
|
> * Γενικά, αν είστε νέος στη λίστα και γενικά σε λίστες ταχυδρομείου,
|
|||
|
> διαβάστε τα μηνύματα που στέλνονται για μια εβδομάδα περίπου για να
|
|||
|
> καταλάβετε τον τρόπο συμπεριφοράς σε τέτοιους χώρους.
|
|||
|
>
|
|||
|
> * Quotes: Όταν κάνετε reply σε κάποιο e-mail κόψτε όσο ποιο πολλά
|
|||
|
> μπορείτε από το αρχικό μύνημα. Kόψτε το footer που προσθέτει ο
|
|||
|
> mail-server στο τέλος κάθε μηνύματος. Αφήστε μόνο τα σχετικά με την
|
|||
|
> απάντησή σας για να καταλάβουν οι υπόλοιποι σε τί απαντάτε.
|
|||
|
> Οτιδήποτε άλλο χαραμίζει bandwidth και χρόνο.
|
|||
|
>
|
|||
|
> * Signatures: Γενικά είναι καλό να περιορίσετε το signature στα e-mail
|
|||
|
> σας σε 4-5 σειρές το πολύ.
|
|||
|
>
|
|||
|
> * Attachments: Γενικά είναι καλό να μην στέλνετε αρχεία στη λίστα. Αν
|
|||
|
> χρειάζεται να στείλετε κάποιο αρχείο που έχει σχέση με το πρόβλημά σας
|
|||
|
> προσπαθήστε να βρείτε το πιθανό σημείο του προβλήματος και να στείλετε
|
|||
|
> μόνο αυτό. Το να στέλνετε όλο το syslog δεν είναι καλή τακτική!
|
|||
|
|
|||
|
### [4.2 MAGAZ]{#ss4.2}
|
|||
|
|
|||
|
Άρθρα με παρεμφερή προβληματισμό, μπορείτε να βρείτε και στο [ηλεκτρονικό περιοδικό magaz](http://magaz.hellug.gr).
|
|||
|
|
|||
|
Ένα άρθρο γενικού ενδιαφέροντος που εκφράζει κάποιες γενικότερες σκέψεις για την κοινότητα και τις δραστηριότητές της είναι το: [Σκέψεις για την ελληνική
|
|||
|
κοινότητα του Linux](http://magaz.hellug.gr/21/03_community_thought.html).
|
|||
|
|
|||
|
Μια άλλη πληροφορία που μπορεί να σας φανεί χρήσιμη είναι πως τα τεύχη του magaz, έως και το 16ο, περιλαμβάνουν και αλληλογραφία με το κοινό. Σε αυτήν υπάρχουν
|
|||
|
αρκετές ερωταπαντήσεις κυρίως αρχαρίων χρηστών.
|
|||
|
|
|||
|
### [4.3 HOWTOs]{#ss4.3}
|
|||
|
|
|||
|
Ένα από τα γνωστότερα και παλαιότερα Ελληνικά HOWTOs, το [Hellenic HOWTO](http://www.hellug.gr/gr/howto/howto/pub/html/Hellenic-HOWTO.html) αναφέρει και αυτό με
|
|||
|
την σειρά του μερικούς χρήσιμους κανόνες καλής συμπεριφοράς. Αναφέρουμε αποσπασματικά\...
|
|||
|
|
|||
|
> ``
|
|||
|
>
|
|||
|
> Χρήσιμες συμβουλές
|
|||
|
>
|
|||
|
> - Το magaz έχει πλήθος από ερωτήσεις που έχουν γίνει στο παρελθόν,
|
|||
|
> και λίγο πολύ οι ερωτήσεις επαναλαμβάνονται.
|
|||
|
>
|
|||
|
> - Αφιερώστε αρκετό χρόνο διαβάζοντας για να ενημερωθείτε γύρω από το
|
|||
|
> πρόβλημα που ψάχνετε,
|
|||
|
>
|
|||
|
> - ΜΗΝ παραλείψετε να διαβάσετε τα HOWTO και FAQ (/usr/doc/faq) του
|
|||
|
> LDP Project (http://metalab.unc.edu/LDP/).
|
|||
|
>
|
|||
|
> - Ψάξτε σχετικά θέματα από την σελίδα: http://lists.hellug.gr/archives.
|
|||
|
>
|
|||
|
> - Τα διεθνή newsgroups comp.os.linux* είναι επίσης χρήσιμα,
|
|||
|
> πχ news://comp.os.linux.misc
|
|||
|
>
|
|||
|
> - Μην στέλνετε προσωπικό email σε κάποιον, γιατί σπάνια υπάρχει
|
|||
|
> ο χρόνος για απάντηση. Αντίθετα προτιμήστε την λίστα ή το newsgroup,
|
|||
|
> όπου η πιθανότητα να πάρετε απάντηση είναι πολύ μεγαλύτερη.
|
|||
|
> ΠΧ, στο δικό μου mailbox, συχνά φτάνουν γράμματα αυτού του τύπου:
|
|||
|
> me lene Xxxxx spoudazo yyyyyyy kai arxisa na asxoloumai me to linux.
|
|||
|
> Tha ithela na mou peis pou mporo na bro to programma.
|
|||
|
> oti theleis na mou to steileis sto zzz@zzzzzzzzzz.zz"
|
|||
|
> Δεν απαντώ τέτοια email, ειδικά όταν το HOWTO και το FAQ έχουν τις απαντήσεις,
|
|||
|
> αντίστοιχα πράττουν και άλλοι.
|
|||
|
|
|||
|
Εκτός των παραπάνω, το HOWTO αυτό έχει μια λίστα συχνά τιθέμενων ερωτήσεων (FAQ) για προβλήματα Ελλήνων Linuxάδων, που μπορεί να σας φανεί ιδιαίτερα χρήσιμη.
|
|||
|
|
|||
|
### [4.4 HELLUG]{#ss4.4}
|
|||
|
|
|||
|
Οδηγίες για το τι σκοπούς εξυπηρετεί η κάθε λίστα, ποιες είναι οι συχνότερα τιθέμενες ερωτήσεις και απαντήσεις τους (FAQ), συμβουλές για να βοηθήσετε και να
|
|||
|
βοηθηθείτε καθώς και για το πώς να εγγραφείτε στις λίστες, θα βρείτε στην διεύθυνση <http://lists.hellug.gr> και στο [LGU FAQ (Linux Greek Users Frequently
|
|||
|
Asked Questions)](http://http://homepages.pathfinder.gr/lgu_faq/)
|
|||
|
|
|||
|

|
|||
|
|
|||
|
Διαβάζουμε:
|
|||
|
|
|||
|
> ``
|
|||
|
>
|
|||
|
> Πρέπει να περιοριστεί λίγο το traffic στη λίστα. Τον τελευταίο καιρό με
|
|||
|
> αύξουσα πορεία σε συνάρτηση με το χρόνο, τίθενται ερωτήσεις που έχουν απαντηθεί
|
|||
|
> στο παρελθόν. Παράλληλα, καλό θα ήταν να ανέβει λίγο το επίπεδό της, εννοώντας
|
|||
|
> ότι παλιές απορίες λύνονται, και εμφανίζονται νέες, πιο προχωρημένες.
|
|||
|
>
|
|||
|
> * Οι απαντήσεις που γράφονται είναι εγγυημένα σωστές;
|
|||
|
> Φυσικά και όχι! Οι απαντήσεις δίνονται από τον καθένα σε εθελοντική βάση
|
|||
|
> σύμφωνα με τις γνώσεις και εμπειρίες που είχε μέχρι στιγμής.
|
|||
|
>
|
|||
|
> * Πέρασαν 24 ώρες κι ακόμα απάντηση δεν πήρα. Γιατί;
|
|||
|
> Πολύ απλά μπορεί να μην ξέρει κανείς την απάντηση! Οι απαντήσεις γράφονται
|
|||
|
> από άλλους χρήστες, που μπορεί να μην έχουν αντιμετωπίσει το πρόβλημά σας.
|
|||
|
>
|
|||
|
> * Κάποιος μου απάντησε υβριστικά/με έθιξε/κλπ. Να του απαντήσω;
|
|||
|
> Όχι μέσω της λίστας. Για τέτοιου είδους θέματα να στέλνετε προσωπικά e-mail.
|
|||
|
> Δεν ενδιαφέρει κανέναν στη λίστα οι προσωπικές σας διαφορές με κάποιον.
|
|||
|
>
|
|||
|
> * Μην ξεχνάτε ότι το linux απαιτεί κόπο και από τον ίδιο το χρήστη.
|
|||
|
>
|
|||
|
> * Το να στείλετε μια ερώτηση που έχει απαντηθεί δεκάδες φορές στο παρελθόν
|
|||
|
> δείχνει ότι θεωρείτε το χρόνο σας πιο πολύτιμο από τον χρόνο αυτών που θα σας
|
|||
|
> απαντήσουν...
|
|||
|
>
|
|||
|
> * Προσέξτε τη γλώσσα που χρησιμοποιείτε. Η λίστα είναι διαθέσιμη σε πολύ κόσμο
|
|||
|
> και δε μιλάτε στους φίλους σας μόνο. Η λίστα αυτή αποτελεί και έναν τρόπο να
|
|||
|
> δείχνουμε την εικόνα του Linux στον υπόλοιπο κόσμο.
|
|||
|
>
|
|||
|
> * Spam: Σε καμία περίπτωση δε θα πρέπει να στείλετε spam mail στη λίστα. Άσχετα
|
|||
|
> διαφημιστικά, μηνύματα-αλυσίδες, κλπ. Μη σχολιάζετε spam-mail που καταλήγει
|
|||
|
> στη λίστα. Απλά επιβαρύνετε κι άλλο τη λίστα.
|
|||
|
|
|||
|
### [4.5 ΕΕΕΑ]{#ss4.5}
|
|||
|
|
|||
|
Τέλος, για μια ακόμα πιο επιθετική και ωμή στάση στο ζήτημα μπορείτε να διαβάσετε το [Linux Savoir Vivre HOWTO στην
|
|||
|
EEEA](http://www.eeea.gr/repository/grlinux/Linux-Savoir-Vivre-HOWTO/Linux-Savoir-Vivre-HOWTO.html) που φημίζεται για την αμεσότητά της παρά για την πολιτικά
|
|||
|
ορθή στάση της. Για μια πρόγευση:
|
|||
|
|
|||
|
> ``
|
|||
|
>
|
|||
|
> - Ελπίζεις να είναι όλοι καλύτεροι από σένα. Δέξου το, αν όντως αληθεύει.
|
|||
|
> Για να σου λύσουν το πρόβλημα, οι άλλοι, η κοινότητα, βασίζεσαι σε μια κρυφή
|
|||
|
> ελπίδα. Να ξέρουν αυτό για το οποίο χρειάζεσαι βοήθεια. Δηλαδή να είναι
|
|||
|
> καλύτεροί σου. Να μάθεις να ακούς λοιπόν και να κάνεις τουμπέκα γιατί αυτή
|
|||
|
> τη στιγμή ένας καλύτερός σου, εθελοντικά δαπανά χρόνο. Μην του τον χαραμίζεις.
|
|||
|
>
|
|||
|
> - Του άλλου ο χρόνος είναι πάντα πιο σημαντικός από σένα τον ασήμαντο.
|
|||
|
> Απόδειξη: Εσύ του τον ζητάς και αυτός άμα γουστάρει τον δίνει.
|
|||
|
> Σεβάσου τον λοιπόν.
|
|||
|
>
|
|||
|
> - Χέρι με χέρι ή δώσε πρώτος.
|
|||
|
> Μην θεωρείς δεδομένο πως σου χρωστάει κανείς μόνο και μόνο γιατί αποφάσισες
|
|||
|
> να βάλεις Linux. Ίσα - ίσα. Εσύ χρωστάς να συνεχίσεις και να βελτιώσεις αυτό
|
|||
|
> που τόσο απλόχερα σου προσφέρθηκε.
|
|||
|
>
|
|||
|
|